Céklalé Céklalé

A cékláról általában

A cékla vagy másik nevén az asztali cukorrépa vagy kerti répa a cukorrépák egyik termesztett fajtája, mely természetes formájában sokfelé előfordul Észak-Amerikában, Közép-Amerikában és Nagy-Britanniában is.

A cékláról általában

Általában a cékla mélyvörös gyökereit fogyasztják megfőzve, sült húsokhoz kínálva és nyersen salátaként, amit olajjal és ecettel készítenek el. Nagy része kerül kereskedelmi feldolgozásra főtten vagy savanyúságként. Kelet-Európában népszerű a céklából készült leves a borscs. Az indiai konyha apróra vágott, főtt, fűszeres céklát gyakran kínál köretként. A sárga színű céklát csak kis mennyiségben termesztik fogyasztásra.


A cékla zöld, leveles része is ehető. ezt leggyakrabban főve vagy párolva szolgálják fel, így ízben és textúrában nagyon hasonlít a spenóthoz.


A cékla gazdag antioxidánsokban és olyan tápanyagokban, mint a magnézium, a nátrium, a kálium és a C-vitamin, ezenkívül tartalmaz betaint is, ami fontos a szív- és érrendszer egészsége számára. Ezenkívül a cékla hatóanyagainak köszönhetően csökkenti a homociszteint, ami káros hatással lehet az erekre, így hozzájárul a szívbetegségek, a stroke és a perifériás érbetegségek kialakulásának megelőzéséhez. A betain a folsavval, a B6-vitaminnal és a B12-vitaminnal együttműködve látja el ezt a feladatot.


Számos tanulmány kimutatta, hogy a cékla véd a májbetegségek és a túlzott alkoholfogyasztás káros hatásaival szemben, segít leküzdeni a fehérjehiányt és kezelhető vele a cukorbetegség. A céklalé továbbá csökkenti a vérnyomást, segít megelőzni a szív- és érrendszeri megbetegedéseket is. Az American Heart Association Journal Hypertonia című folyóiratban közzétett tanulmány azt állította, hogy fél liter céklalé elfogyasztása már egy órán belül képes csökkenteni a vérnyomást. Ez a cékla magas nitráttartalmának tulajdonítható. A csökkenés még szembetűnőbb volt 3-4 óra elteltével és még mindig mérhető volt 24 óra után is.


További részletek